2017-01-11

Zadania PSSE w Częstochowie

ODDZIAŁ NADZORU SANITARNEGO


Sekcja Epidemiologii - realizuje zadania poprzez:

  • nadzorowanie zagadnień związanych z zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych, chorób pasożytniczych, zatruć oraz chorób niezakaźnych mogących szerzyć się epidemicznie,
  • podejmowanie działań w sytuacjach kryzysowych związanych z wystąpieniem masowych  zachorowań na choroby zakaźne, chorób szczególnie niebezpiecznych i wysoce zakaźnych oraz w przypadku ataku bioterrorystycznego,
  • nadzór nad zgłaszalnością chorób zakaźnych, zakażeń i dodatnich wyników badań w kierunku biologicznych czynników chorobotwórczych,
  • przeprowadzanie dochodzeń i wywiadów epidemiologicznych w przypadku rozpoznania zachorowania na chorobę zakaźną, zgonu z powodu tych chorób lub uzyskania dodatniego wyniku badań w kierunku biologicznych czynników chorobotwórczych oraz opracowywanie ognisk epidemicznych,
  • prowadzenie rejestrów zachorowań, sprawozdawczości oraz statystyki epidemiologicznej, a także weryfikacja danych i klasyfikacja zachorowań na choroby zakaźne, choroby pasożytnicze oraz zgonów z powodu chorób zakaźnych,
  • prowadzenie nadzoru nad wykonywaniem badań do celów sanitarno-epidemiologicznych, mających na celu wykrywanie zakażeń i chorób zakaźnych, w tym również nadzorowanie postępowań mających na celu pobranie lub dostarczenie materiału do badań laboratoryjnych.
  • nadzorowanie zagadnień związanych z zapobieganiem zakażeniom szpitalnym i szerzeniu się czynników alarmowych,
  • przeprowadzanie czynności przeciwepidemicznych przy opracowywaniu ognisk zakażeń szpitalnych,
  • sprawowanie nadzoru nad wykonawstwem szczepień ochronnych przewidzianych obowiązującym programem szczepień ochronnych na dany rok oraz nad dystrybucją szczepionek i zgłaszaniem niepożądanych odczynów poszczepiennych,
  • prowadzenie rejestru niepożądanych odczynów poszczepiennych oraz sprawozdawczości z zakresu szczepień ochronnych,
  • przeprowadzanie kontroli w obiektach służby zdrowia w zakresie ognisk zakażeń szpitalnych i szczepień ochronnych,
  • prowadzenie działań profilaktycznych i przeciwepidemicznych,
  • sporządzanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu sanitarnego.


Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży - realizuje zadania poprzez:

  • nadzór nad przestrzeganiem warunków sanitarno-higienicznych w środowisku dzieci i młodzieży w żłobkach, placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych, placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży,
  • nadzór nad zapewnieniem prawidłowych warunków zdrowotnych w placówkach nauczania i wychowania, w tym:

- ocena dostosowania mebli edukacyjnych do wzrostu dzieci,
- ocena rozkładów zajęć lekcyjnych,
- ocena realizacji wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych,
- ocena warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych,
- ocena realizacji wymogów higieny pracy oraz bezpieczeństwa w warsztatach szkolnych praktycznej nauki zawodu,

  • rozpatrywanie wniosków i interwencji w zakresie swojego działania.


Sekcja Higieny Komunalnej i Środowiska - realizuje zadania poprzez:

  • nadzór nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz sporządzanie ocen i komunikatów nt. jej stanu sanitarnego,
  • nadzór nad jakością wody w basenach i kąpieliskach oraz sporządzanie ocen i komunikatów nt. jej stanu sanitarnego,
  • nadzór sanitarny nad stanem higienicznym nieruchomości, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz środków transportu i komunikacji publicznej, takimi jak:

        - urządzenia wodne,
        - zakłady opieki zdrowotnej,
        - domy pomocy społecznej,
        - zakłady fryzjerskie i kosmetyczne,
        - zakłady odnowy biologicznej,
        - dworce autobusowe i kolejowe,
        - obiekty turystyczno-wypoczynkowe,
        - obiekty sportowe i kulturalno – widowiskowe,
        - hotele, motele, pensjonaty, campingi,
        - ustępy publiczne,
        - noclegownie,
        - środki transportu komunikacji publicznej,
        - cmentarze,
        - inne obiekty użyteczności publicznej.

  • nadzór nad przedsięwzięciami mogącymi skutkować rozprzestrzenianiem chorób, prowadzony w ramach ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
  • prowadzenie kontroli sanitarnych w ramach działań problemowych, doraźnych oraz dotyczących szkodliwości lub uciążliwości środowiskowych, w tym występujących w środowisku pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi,
  • prowadzenie postępowań w sprawach zanieczyszczenia tlenkiem węgla powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi.

Sekcja rozpatruje również interwencje dotyczące zagrożeń sanitarnych i zdrowotnych.

Sekcja Higieny Pracy - realizuje zadania poprzez:

  • nadzór sanitarny nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy, a zwłaszcza zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy,
  • nadzór nad utrzymaniem należytego stanu higienicznego zakładów pracy,
  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących warunków zdrowotnych środowiska pracy, w tym w zakresie utrzymywania stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia poniżej dopuszczalnych norm,
  • nadzór nad przestrzeganiem przez osoby wprowadzające do obrotu i stosujące w działalności zawodowej substancje i preparaty chemiczne, przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych,
  • nadzór nad warunkami i ograniczeniami wprowadzania do obrotu i stosowania środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne określonych przepisami w sprawie detergentów,
  • nadzór nad przestrzeganiem przez osoby wprowadzające do obrotu produkty kosmetyczne przepisów ustawa o produktach kosmetycznych oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii przez podmioty zajmujące się produkcją, wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem prekursorów kategorii 2 oraz 3,
  • bieżący nadzór sanitarny w zakresie zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy o produktach biobójczych w zakresie wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych przeznaczonych do stosowania w produktach biobójczych oraz ich stosowania w działalności zawodowej,
  • nadzór nad czynnikami biologicznymi szkodliwymi dla zdrowia w środowisku pracy (w tym organizmy modyfikowane genetycznie GMO) oraz ochroną zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki,
  • nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy przy przygotowywaniu, podawaniu i przechowywaniu leków cytostatycznych w zakładach opieki zdrowotnej,
  • nadzór nad substancjami, preparatami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
  • nadzór nad warunkami bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest,
  • prowadzenie postępowania w sprawie stwierdzania chorób zawodowych,
  • rozpatrywanie wniosków i interwencji w zakresie swojego działania.


Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku - realizuje zadania poprzez:

  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
  • nadzór nad jakością zdrowotną żywności,
  • bieżący nadzór sanitarny nad warunkami zdrowotnymi produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością,
  • zatwierdzanie i rejestrowanie zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
  • podejmowanie działań dotyczących powiadamiania o niebezpiecznej żywności, o niebezpiecznych materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i nieżywnościowych RASFF,
  • pobieranie próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu,
  • rozpatrywanie interwencji w sprawie jakości zdrowotnej środków spożywczych lub nieprawidłowości w procesie produkcji i obrocie żywnością.


Sekcja Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego - realizuje zadania poprzez:

  • uzgadnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • uzgadnianie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych,
  • uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych,
  • wydawanie opinii w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
  • uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych,
  • przeprowadzanie kontroli obiektów budowlanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia.

 

ODDZIAŁ LABORATORYJNY


Sekcja Badań Chorób Zakaźnych i Zakażeń - realizuje zadania poprzez wykonywanie badań mikrobiologicznych:

  • próbek kału, wymazów z odbytu,
  • szczepów Salmonella i Shigella (identyfikacja),
  • biologicznych wskaźników kontroli procesu sterylizacji (Sporal A, Sporal S),

akredytowanych:

  • wykrywanie obecności i identyfikacja pałeczek z rodzaju Salmonella i Shigella w kale / wymazie z odbytu,
  • identyfikacja szczepów pałeczek Salmonella i Shigella,
  • badanie biologicznych wskaźników kontroli skuteczności procesu sterylizacji parą wodną w nadciśnieniu (Sporal A),
  • badanie biologicznych wskaźników kontroli skuteczności procesu sterylizacji suchym gorącym powietrzem (Sporal S).

nieakredytowanych:

  • badania bakteriologiczne na obecność pałeczek z rodzaju Yersinia oraz innych tlenowych pałeczek jelitowych z rodziny Enterobacteriaceae w kale / wymazie z odbytu.


Sekcja Badań Środowiskowych - realizuje zadania poprzez wykonywanie badań: wody i ścieków.

BADANIA WODY:

  • przeznaczonej do spożycia przez ludzi pochodzącej z ujęć głębinowych,
  • ciepłej w budynkach zamieszkania zbiorowego i zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej (Legionella),
  • przeznaczonej do kąpieli i rekreacji (na pływalniach, w kąpieliskach oraz miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli),
  • mineralnej, źródlanej i stołowej.

MIKROBIOLOGICZNE

Badania akredytowane:

  • liczba bakterii grupy coli metodą FM,
  • liczba bakterii Escherichia coli metodą FM,
  • liczba enterokoków kałowych metodą FM,
  • liczba Pseudomonas aeruginosa metodą FM,
  • liczba przetrwalników beztlenowców redukujących siarczyny (clostridia) metodą FM,
  • ogólna liczba bakterii w 36 ± 2°C po 48h metodą posiewu wgłębnego,
  • ogólna liczba bakterii w 22 ± 2°C po 72h metodą posiewu wgłębnego,
  • ogólna liczba bakterii w 37 ± 1°C po 24h metodą posiewu wgłębnego,
  • liczba gronkowców koagulazododatnich metodą FM,
  • liczba bakterii z rodzaju Legionella metodą FM,
  • liczba bakterii grupy coli metodą Colilert-18,
  • liczba bakterii Escherichia coli metodą Colilert-18,
  • liczba enterokoków kałowych metodą Enterolert-E,
  • liczba Pseudomonas aeruginosa metodą Pseudalert.
  • liczba bakterii Escherichia coli metodą zminiaturyzowaną NPL.

FIZYKOCHEMICZNE I ORGANOLEPTYCZNE

Badania akredytowane:

  • barwa,
  • mętność,
  • stężenie jonów wodoru (pH),
  • przewodność,
  • smak,
  • zapach,
  • twardość ogólna,
  • jon amonowy,
  • azotyny,
  • azotany,
  • chlorki,
  • żelazo ogólne,
  • mangan,
  • chlor: wolny, ogólny, związany – metodą Nanocolor,
  • chlor: wolny, ogólny, związany – metodą Visocolor,
  • potencjał redox,
  • miedź,
  • kadm,
  • ołów,
  • nikiel,
  • chrom,
  • sód,
  • indeks nadmanganianowy (utlenialność).


BADANIA ŚCIEKÓW:

FIZYCZNE

Badania akredytowane:

  • zawiesiny.

Badania nieakredytowane, spełniające wymagania normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02:

  • żelazo ogólne.


Sekcja Badań Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku - realizuje zadania poprzez wykonywanie:

  • badań mikrobiologicznych próbek:

        - żywności,
        - produktów kosmetycznych,

  • badań fizykochemicznych próbek:

        - żywności,
        - materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
         - produktów kosmetycznych,

  • badań organoleptycznych próbek:

        - żywności,
        - materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,

  • oceny oznakowania próbek:

        - żywności,
        - materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
        - produktów kosmetycznych,

  • badań próbek sanitarnych pochodzących z obszaru produkcji żywności.


BADANIA MIKROBIOLOGICZNE

Badania akredytowane* żywności:

  • obecność Salmonella spp. w żywności**,
  • obecność Salmonella spp. metodą enzymoimmunofluorescencyjną na analizatorze Mini Vidas w żywności**,
  • obecność Listeria monocytogenes w żywności**,
  • liczba Listeria monocytogenes w żywności**,
  • liczba drożdży i pleśni w żywności**,
  • liczba drobnoustrojów w żywności**,
  • liczba gronkowców koagulazo-dodatnich (S. aureus i innych gatunków) w żywności**,
  • liczba β-glukuronidazo-dodatnich Escherichia coli w żywności**,
  • liczba Enterobacteriaceae w temp.37°C w żywności**,
  • liczba przypuszczalnych Bacillus cereus w żywności**,
  • liczba bakterii z grupy coli w temp.37°C w żywności**,
  • szczelność konserw mięsnych i konserw rybnych w opakowaniach metalowych hermetycznie zamkniętych,
  • trwałość konserw mięsnych i konserw rybnych w opakowaniach metalowych hermetycznie zamkniętych,
  • obecność Cronobacter spp. w mleku i przetworach mlecznych.

Badania akredytowane produktów kosmetycznych:

  • obecność Pseudomonas aeruginosa,
  • obecność gronkowców koagulazo-dodatnich,
  • obecność Candida albicans,
  • liczba drobnoustrojów tlenowych mezofilnych.

BADANIA FIZYKOCHEMICZNE

Badania akredytowane* żywności:

  • zawartość kadmu i ołowiu w żywności**,
  • zawartość rtęci w żywności**,
  • zawartość dwutlenku siarki w przetworach owocowych, warzywnych i grzybowych, musztardzie, winach i octach,
  • kwasowość pieczywa i bułki tartej,
  • wilgotność pieczywa i bułki tartej,
  • zawartość magnezu, wapnia, potasu i sodu w żywności**,
  • zawartość grzybów zaczerwionych w grzybach suszonych,
  • zawartość zanieczyszczeń fizycznych: mineralnych, pochodzenia zwierzęcego i ciał obcych oraz zanieczyszczeń ferromagnetycznych w suszonych ziołach i przyprawach.

Badania akredytowane* materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością:

  • migracja globalna do wodnych płynów modelowych i mediów substytucyjnych z materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  • migracja formaldehydu do 3 % kwasu octowego z materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  • zawartość formaldehydu w wyciągu wodnym z papieru i tektury przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  • migracja kadmu i ołowiu do 4 % kwasu octowego z wyrobów ceramicznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
  • migracja kadmu i ołowiu do 4 % kwasu octowego z wyrobów szklanych przeznaczonych do kontaktu z żywnością.

Badania akredytowane* produktów kosmetycznych:

  • zawartość nadtlenku wodoru w preparatach do trwałej ondulacji i farbach do włosów,
  • zawartość kwasu tioglikolowego w preparatach do trwałej ondulacji na zimno,
  • zawartość formaldehydu w produktach kosmetycznych,
  • zawartość fluoru w paście do zębów.

Badania nieakredytowane:

  • obecność zanieczyszczeń fizycznych w zbożach, przetworach zbożowych, przetworach grzybowych, słodyczach i wyrobach cukierniczych,
  • obecność szkodników żywnościowych i ich pozostałości w przetworach owocowych, zbożach i przetworach zbożowych oraz w próbkach sanitarnych pochodzących z obszaru produkcji żywności,
  • zawartość dwutlenku siarki w przekąskach na bazie zbóż i ziemniaków.

BADANIA ORGANOLEPTYCZNE

Badania akredytowane* żywności:

  • kształt, powierzchnia, barwa, grubość skórki, porowatość, elastyczność, krajalność miękiszu, zapach i smak pieczywa,
  • barwa, postać, zapach i smak bułki tartej,
  • wygląd, barwa, konsystencja, zapach i smak wyrobów garmażeryjnych,
  • barwa, wygląd, zapach przed ugotowaniem i po ugotowaniu oraz smak po ugotowaniu makaronów,
  • wygląd zewnętrzny w opakowaniu bezpośrednim lub jednostkowym, kształt, barwa, powierzchnia, przełom, konsystencja, zapach, smak i stopień wypełnienia nadzieniem wyrobów cukierniczych,
  • jednolitość partii, wygląd zewnętrzny, struktura, tekstura, zapach i smak wyrobów ciastkarskich,
  • barwa, zapach, smak, wygląd i konsystencja produktów grzybowych,
  • wygląd, barwa, konsystencja, zapach i smak przetworów owocowych,
  • wygląd, barwa, konsystencja, zapach i smak przetworów warzywnych.

Badania akredytowane* materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością:

  • zapach przekazywany przy bezpośrednim kontakcie z materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy, z papieru i tektury, drewnianych, metalowych, tekstylnych i skórzanych oraz z ceramiki i szkła,
  • smak przekazywany przy bezpośrednim kontakcie z materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych i gumy, z papieru i tektury, drewnianych, metalowych, tekstylnych i skórzanych oraz z ceramiki i szkła.

*    Certyfikat Akredytacji Laboratorium Badawczego nr AB 521
**    szczegółowy wykaz przedmiotów badań i badanych cech zgodny z zakresem akredytacji nr AB 521 wydanym przez Polskie Centrum Akredytacj

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..